Secret shopping bringer din forretning på rette kurs

Hvor meget kender du til secret shopping? Hvis du er forretningsdrivende, er det et værktøj du helt bestemt bør kende til, så hvis ikke du gør det, vil jeg anbefale at læse med her.

Hvad er secret shopping egentlig?
Du har måske hørt begrebet mystery shopping før. Secret shopping er faktisk bare en anden betegnelse for det. En anden måde at sige det samme på. Det er nemlig en slags hemmelig indkøb, hvor en såkaldt mystery shopper sendes ud til f.ek.s din butik og foretager et køb. Det er typisk dig som ejer der har iværksat tiltaget og hyret et firma til at foretage dette køb. Dine ansatte ved dog ikke at der komme en hemmelig kunde, for det er nemlig dem der bliver testet.

Formålet er selvfølgelig ikke bare at teste personalets salgs egenskaber, men en måde at finde frem til hvor din forretning står stærkt og hvor der er plads til forbedringer. Her går shopperen ind som en hvilken som helst anden helt almindelig kunde, og får en oplevelse af hvordan han/hun bliver taget imod, hjulpet, guidet osv. Eneste forskel fra en almindelig kunde er at shopperen nedskriver sin oplevelser og giver vurdering af de forskellige parametre. Denne vurdering, får du som ejer, så I kan se hvor der skal arbejdes med nogle punkter.

Styrk din forretning med tilfredse kunder
Glade og tilfredse kunder er oftest en kæmpe del af en forretnings eksisterer. Det er dine kunder du lever af, og derfor er du også nødt til at imødekomme deres behov. Det er det som secret shopping kan hjælpe med. Her lægges der vægt på forskellige faktorer så som hvordan man bliver modtaget når man træder ind i butikken. Bliver der budt velkommen, og tilbydes der straks hjælp med at finde den rette vare? Der kigges også på det generelle service niveau. Er personalet generelt engagerede eller har de mere travlt med at tale indbyrdes?

Hvilke faktorer der er behov for at lægge vægt på, afhænger i høj grad af virksomheden og hvilken slags forretning der er tale om. Drejer det sig om et lavpris supermarked, er det bare nogle andre vilkår end ved en luksus tøj butik. Det er ofte vidt forskellige punkter der vægtes. I et lavpris supermarked har kunder typisk ikke høje forventninger til serviceniveauet, hvor et lavt serviceniveau i en luksus butik, ville få folk til at forlade butikken igen. Det kan i sådan et tilfælde betyde mistet salg på mange tusinde kroner, og det ønsker virksomheden ikke.